Kalp Hastalığı Olan Çocuklarda Beslenme

Doğumsal kalp hastalığı olan çocukların büyüme ve gelişmelerinin takibi ve beslenmelerinin düzenlenmesi çok önemlidir.
Kalp hastalığı olan çocuklarda kalp kasında büyüme olması, kalp yetmezliği bulguları ve solunum kaslarının artmış enerji ihtiyacı nedeniyle istirahatte enerji tüketimi de artmaktadır. Bu çocukların toplam enerji tüketimi sağlıklı çocuklara göre ortalama %40 daha fazladır.
Özellikle beslenme bozukluğu olan çocuklarda ağız veya burun-mide tüpü yoluyla verilmesi gereken günlük enerji gereksinimi sağlıklı çocuklara göre %100 ile %150 artar.
Kalp sorunu olan bebeklerde anne sütü veya mama ile beslenme yeterli olmayabilir. Bu durumda ek takviyeler gerekebilir. Bunun için özel, raporlu mamalar kullanabiliriz.
Daha büyük çocuklarda; yeşil sebze ve meyve ağırlıklı, beyaz et ve balık eti bakımından zengin, zeytinyağının tercih edildiği, karbonhidratların makul derecede tutulduğu beslenme çocuğunuzun erişkin yaşlarda da sağlıklı bir kalbe sahip olmasına yardımcı olacaktır.
Günlük enerjinin %55-60’ı karbonhidratlardan, %10-15 proteinlerden ve %30-35 yağlardan oluşmalıdır.
Eğer yutma problemi mevcutsa ya da kusma nedeniyle oral alımları yetersizse çocuk burun-mide tüpüyle beslenmelidir.
Ülkemizde yapılan bir çalışmada doğumsal kalp hastalığı olan çocuklarda akut beslenme bozukluğu oranı %27,5 ve kronik beslenme bozukluğu oranı %21 olarak bildirilmiştir.
Doğru ve yeterli beslenme kalp hastalığı olan çocuklar için çok önemlidir.
Özellikle kalp ameliyatı olacak çocuklarda ameliyatın daha başarılı geçmesi için kilo kontrolü önemlidir.
Bu çocukların beslenmesi mutlaka bir pediatrik kardiyolog kontrolünde sürdürülmelidir.
Doğuştan kalp hastalığı olan çocuklar ameliyatla veya anjiyo ile kalp hastalığı tedavi edildiğinde normal çocuklar gibi kilo almaya başlarlar ve çoğu zaman yaşıtlarını yakalarlar