Çocuklarda PDA Ne Zaman Tedavi edilmeli?

Anne karnındaki her bebekte kalpten çıkan 2 ana büyük damar arasında küçük bir damar bağlantısı vardır.
Bebek doğduktan sonra ilk 3 gün içinde bu damar bağlantısına artık ihtiyaç kalmadığı %95’inde kapanır.
Ancak bazı sebeplerle bu damar bağlantısı kapanmayabilir.
İşte bu duruma, yani damarın açık kalması durumuna Patent Duktus Arteriozus (PDA) denir.‼️
Bu damar özellikle; çok erken doğan bebeklerde (29 haftanın altında %70 açık kalır) veya solunum makinesine bağlanan, yoğun bakımda kalan, ciddi solunum sıkıntısı olan, gebelik döneminde döküntülü hastalık öyküsü olan ve bebeklerde kapanmayabilir.
PDA’nın kapanmaması bebekte kalp üfürümü, solunum sıkıntısı, kalpte büyüme, kalp yetersizliği, kilo alamama, aşırı terleme gibi ciddi kalp ve solunum problemlerine neden olur.
Bu durumda PDA deliğinin bir an önce tedavi edilmesi gerekir.
3 Tip tedavi vardır.
İlaç tedavisi:
Sadece erken doğan bebeklerde deliğin kapanması için faydalıdır. 29 Haftanın altında doğan bebeklerin %70’inde bu delik açık olduğu için ilaç tedavisi ile %70-80 oranında bu delik kapatılabilir.
İkinci tedavi şekli; anjiyo yani kapalı yöntemle, şemsiye ya da koil dediğimiz cihazlarla deliğin kapatılmasıdır.
Kapalı yöntem günümüzde bebeklerin %95’ ine yakınında ilk tercih edilen yöntemdir ve %99 başarı sağlanır.
Üçüncü tedavi şekli ise artık çok nadiren uygulanan cerrahi yöntemle bağlamadır (ligasyondur).
Ameliyatla kapatma genellikle anjiyonun uygun olmadığı 1000 gr altı bebeklerde tercih edilir.
Anjiyo veya ameliyatla deliğin kaptılmasını gerektiren durumlar şunlardır:
ciddi solunum sıkıntısı,
kilo alamama,
kalpte büyüme,
kalp yetersizliği,
ilaç tedavisine rağmen kontrol altına alınamayan aşırı terleme, hızlı nefes alıp verme
Bu durumlardan biri varsa; bebek 30 günün altında bile olsa vakit kaybetmeden anjiyoyla kapatmak gerekir.
Ancak ilaçla kalp yetersizliği bulguları kontrol altına alınabilen bebeklerde, PDA deliğinin kendiliğinden kapanması için 1 yaşına kadar beklenebilir.

Bebek 1 yaşına gelmesine rağmen PDA kapanmamış ise PDA’nın uygun vakalarda anjiyo ile uygun olmayan vakalarda cerrahi yöntemle kapatılması önerilir.